dinsdag 9 november 2010

Studeren - ook dat gebeurt

Ik heb wat klachten gekregen over de geringe aandacht die ik aan de studie en de universiteit schenk op dit blog, dus dat ga ik met dit verhaal goed proberen te maken. Ik wil jullie natuurlijk niet het idee geven dat ik niks uitvoer hier, want dat is zeker niet zo. Toevalligerwijs komen er wat deadlines aan, dus ik zal jullie even bijpraten.
Aanstaande donderdag heb ik mijn eerste echte examen, voor het vak Sustainable Worlds. Deze één uur durende phase test bestaat uit een essayvraag, die al sinds het begin van het semester op internet te vinden is. Ik zal hem niet copy pasten, maar hij gaat over globalisatie en duurzaamheid: hoe zie jij deze processen, wat zijn de voordelen, wat gaat er in de toekomst mee gebeuren? Op het eerste gezicht lijkt dit goed te doen, iedereen heeft immers wel een idee wat globalisatie is (zo niet, het feit dat je dit blog leest is een goed voorbeeld van globalisatie) en duurzaamheid is een van de hipste woorden van het moment. Het nadeel is echter dat het onderwerp ontzettend breed is en dat er zoveel mee te maken heeft.
Deze manier van toetsen zorgt er wel voor dat je niet zoals in Groningen een of twee boeken moet lezen, je moet nu zelf op zoek naar geschikte informatie. Op jacht naar zo'n bruikbare quote of theorie, heb ik regelmatig de bieb bezocht. Op dit moment heb ik dan ook een goed idee van wat ik wil vertellen en ook al wat geoefend, maar ik ben toch benieuwd hoe het zal gaan; ik bedoel, ik heb maar een uur en het moet meteen goed academisch Engels geschreven zijn.
Volgende week moet ik een essay inleveren over informal settlements in the Global South, dus over sloppenwijken. Ook voor dit essay heb ik meerdere boeken en artikelen uitgeplozen. Het fijne is dat je jezelf hier gelukkig wel de hele tijd kan corrigeren en rewriten. Het vinden van bruikbare bronnen voor dit onderwerp is alleen wat lastiger – er is genoeg over sloppenwijken geschreven, maar ik wil meer weten over het leven van de inwoners, en dat is wat lastiger.
Dit zijn beide twee derdejaarsvakken en het niveau ligt duidelijk hoger dan bij de tweedejaarsvakken die ik volg. Voor een tweedejaarsvak ben ik nu al drie weken bezig een poster te ontwerpen die Leeds moet promoten. Hiervoor moest je zelf foto’s en sketches van het centrum maken. Nu ben ik bezig deze samen te voegen tot een mooi geheel, inclusief een catchy slogan. Het is nog best lastig om zo’n tien geschikte gebouwen en plekken te vinden in Leeds waarvan je meteen zegt ‘Hé, dat is Leeds!’ (Groningen heeft duidelijk meer eyecatchers). Zegt dat wat over Leeds? Ja, waarschijnlijk wel. Als jullie nog suggesties hebben voor een goede slogan, ik hou me aanbevolen.

Een foto van wat achtertuinen in de wijk Harehills. Deze wijk heeft - zoals je kan zien - een grondige opknapbeurt nodig. Voor het vak Urban Regeneration doe ik met een groepje onderzoek o.a. over deze wijk. In de wijk waren verder Engelse vlaggen te zien (nationalisten!) en boos kijkende bewoners, dus foto's schieten was niet heel gemakkelijk. Harehills bereiken was ook nog een hele onderneming: mijn Engelse groepsgenoten hadden geen idee waar we naartoe moesten en keken mij de hele tijd vragend aan. Wie is hier nou Engels?

1 opmerking:

  1. leeds - deels prachtig. leuke woordspeling hè? helaas gaat de grap verloren in de vertaling.

    of leeds - city of sdeel (hehe steel!!) maar ik ben weer aan het soggen zie ik al. laterrs

    BeantwoordenVerwijderen