dinsdag 14 december 2010

Kerst komt in zicht

'Let’s wash this little piggy!’ is het motto van de afgelopen dagen. En de aankomende dagen. Er moeten namelijk nog wat deadlines worden gehaald voor kerst. Afgelopen week was ook al druk, met veel groepswerk en –presentaties, dus Leeds moet even wachten.
Engelsen kunnen niet presenteren, zoveel is duidelijk na een groepspresentatie vorige week. Veel mensen lezen gewoon hun A4’tjes voor of lezen alles van het scherm af. Onze presentatie vorige week ging, naar mijn mening, dan ook erg slecht. Behalve de presentatie, was de inhoud ook niet goed. Drie van de zes gasten uit mijn groep hadden zo goed als niks gedaan en komen op de ochtend voor de presentatie doodleuk met wat Powerpoint sheets aanzetten. Denk: copy paste wat van wat websites en stop dit met lettertype 12 in één sheet. Ik word weer pissig als ik er aan denk.
Gelukkig is het bijna kerstmis, dus dat betekent bijna vakantie. Inmiddels heb ik al twee kerstdiners gehad. Dit komt er eigenlijk op neer dat een kip of kalkoen de oven wordt ingeschoven, samen met verschillende groenten en aardappelen.
Het eerste kerstdiner was met mijn flatgenoten en werd samen gehouden met Secret Santa. Nick had mij, waardoor ik nu een Justin Bieber poster en kalender rijker ben. Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik er mee zal doen. Voor de rest was het een wisselende avond, ik denk omdat een deel elkaar toch ook weer niet zo goed kent, waardoor de een bijvoorbeeld een onpersoonlijke doos chocolaatjes kreeg. Ook zijn er wat ergernissen richting het adres van Holly, die graag in het middelpunt van de aandacht staat. Op het laatste moment zegde ze het diner af, maar kwam uiteindelijk wel, en toen ze er was, werd het meteen de Holly show. Och, wat hebben we gelachen.
Het andere kerstdiner was afgelopen weekend op een hele mooie locatie: in een jeugdherberg in Coniston, The Lake District. Dit is het populairste nationale park van Engeland en wordt algemeen gezien als het mooiste van Engeland. (Op Facebook heb ik al wat foto’s gepost.) Prachtige uitzichten vanaf de bergtoppen (zo’n 800m hoog). Het weer was gelukkig erg goed, veel zon en nauwelijks wolken. Ook was de sneeuw aan de voet verdwenen, alleen op de toppen lag nog wat. Het enige was dat we flink moesten doorlopen, omdat het rond 16.00 al donker werd. Heel erg chill weekend en fijn om even uit de dagelijkse deadline sleur te zijn.
Een echte Engelse traditie is wie er in de Top 40 op 1 staat met kerstmis. Meestal wint een slechte boyband of een X-factor winnaar, maar dit jaar is er een nieuw initiatief. (Trouwens, de finale van X-factor was afgelopen weekend en brak heel wat kijkcijferrecords. De show zelf duurde op zaterdag maar liefst vier (!) uur.)
Het nieuwe initiatief heet Cage Against The Machine, dat John Cage’s ‘4’33’ opnieuw heeft uitgebracht. Ik kende het nummer eerst ook niet, maar het is vierenhalve minuut stilte. Leuke grap dus, want welk radiostation gaat dit draaien? Cage Against The Machine bestaat o.a. uit leden van The Kooks en Madness en er zijn remixen gemaakt (dat is nog het leukst) door o.a. Aeroplane en Hot Chip. ‘I’m humming it already’, aldus een van de groepsleden. De naam Cage Against The Machine is (obviously) afgeleid van Rage Against The Machine, die vorig jaar de nummer 1 scoorden via een vergelijkbare Facebook actie.
Nou ben ik niet zo’n kerstfan, maar het moet haast wel hier. Straten zijn versierd, de kerstmarkt is still going strong en de caissières in de supermarkt dragen al kerstmutsen. Gelukkig stuitte ik op de de CD Santastic V: Snow, Man!, vol met grappige kerstliedjes. Het zijn mash-ups van kerstliedjes met bekende nummers. Zo krijg je bijvoorbeeld Rudolph The Rednose Reindeer op de melodie van Sting’s Roxanne, You Don’t Have To Put On Your Redlight. De leukste combinatie is Cee-Lo Green’s Fuck You met Santa Claus Is Coming To Town van The Jackson Five: ‘Fuck you, and Rudolph too!’ De CD is hier gratis te downloaden.
Voor de vakantie ben ik van plan een paar dagen naar Edinburgh te gaan. Met andere internationale studenten gaan we (hopelijk uitgebreid) kerst en oud & nieuw vieren. Maar eerst: aanstaande vrijdag komen m’n ouders en m’n broertje, gezellig! Voor anderen die nog plannen hebben om te komen: de koffie staat klaar.

 The Lake District, op de top van Coniston's Old Man. Tip voor de thuisblijvers: bureaubladachtergrond!

2 opmerkingen:

  1. Ze hebben het hele nr (4.33) gedraaid in de wereld draait door, stel ellendelingen :p

    ik denk dat ons bezoek er niet meer in zit, robin en koen hebben begin januari tentamens namelijk, en in de vakantie zijn we allemaal druk :( wanneer kwam je ook weer terug precies?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een mooi verhaaltje Jannes!
    En een leuke foto! Je moet alleen niet zo serieus kijken hihi;)
    Zal ik even verslag doen van wat hier allemaal gaande is?
    SNEEUW. Bevroren fietssloten. De NS faalt weer gruwelijk. En overal mensen die op hun plaat gaan. Sommigen gaan niet op hun plaat. Maar dat komt nog wel!:P Lijkt een deja-vu he??
    Bye! XX

    BeantwoordenVerwijderen